Tweets

eko_keurmerk
Skal: 6172

publicaties

Interview Rabobank magazine_Najaar 2012

Consumenten worden kritischer. Stapten we vroeger een winkel binnen om ons daar volledig te laten informeren over een aan te schaffen artikel, nu gebruiken we het internet als bron. Producten of diensten worden eerst grondig bestudeerd en met elkaar vergeleken, waarna de werkelijke aankoop vaak alleen nog maar een formaliteit is. Ook stijgt het aantal webwinkels. Wie weet wat hij wil, kan zo in één moeite door tot koop overgaan. Zeker voor mensen met een drukke agenda een uitkomst. Voor sommige winkels betekent die trend dat ze naast hun fysieke ook hun virtuele deuren openzetten, zodat ze ieder type klant optimaal kunnen bedienen.

BOMMELERWAARDSE RIJKDOM
De kritischere blik geldt niet alleen voor duurzame consumptiegoederen. Ook als het om ons voedsel gaat willen we steeds meer weten over de productie of teelt en over de herkomst. Komt de aardbei van dichtbij, heeft de kip tijdens haar leven lekker rond kunnen scharrelen en zijn de sperziebonen met liefde geteeld? Die vragen klinken steeds vaker en aanbieders spelen er steeds beter op in. Ook in de Bommelerwaard zijn zulke initiatieven te vinden. Langs de diverse wegen buiten de bebouwde kom staan talloze bordjes, waarop producten te koop worden aangeboden. Groenten, fruit, maar bijvoorbeeld ook bloemen... De een heeft een kraampje langs de weg, de ander een heuse boerderijwinkel. Wat ze gemeen hebben? Al dan niet gedreven door een economische noodzaak willen trotse producenten hun kopers kennis laten maken met de rijkdom van de Bommelerwaard.

Loet tussen de boontjes

"VRUCHTWISSELING"

Verscholen tussen het idyllische groen van Nederhemert- Zuid ligt ’t Aailand, het biologische bedrijf van Bodo Rammelsberg. Zoon Loet (op de foto hierboven) helpt mee. ‘Wij verkopen onze producten op de biologische markt in Den Bosch en via groentenen fruitpakketten. Ook onze klanten vinden het prettig dat wat ze kopen zo veel mogelijk van dichtbij komt en dat het, in ons geval, biologisch is. We leveren niet alleen aan consumenten. Onze grotere teelten, groene asperges, tuinbonen en suikermaïs, gaan ook naar Odin, een leverancier die pakketten door het hele land verkoopt. Omdat onze afzetkanalen zo breed zijn, hebben we een breed assortiment. Maar het heeft ook met de grondsoorten te maken. Op ons land zijn niet alle grondsoorten hetzelfde. Mijn vader kijkt heel goedwelk gewas bij welke grond past. Je moet dingen telen op de plaats waar ze horen, dat is duurzaam. Ook werken we hier met een vruchtwisselingsysteem vanuit de vraag: hoe kun je verschillende teelten zo combineren dat de grond zo goed mogelijk blijft? Zo hebben wij bijvoorbeeld tarwe. Dat haalt veel energie uit de grond. Als je biologisch teelt, kun je tarwe daarom niet ieder jaar op dezelfde plek zaaien, want dan zou je de grond kunstmatig moeten bemesten. Dus moet de tarwe daarna verplaatst worden. Op de plek van de tarwe komt dan grasklaver. Dat haalt stikstof uit de lucht en brengt de energie weer terug. Het is een heel integrale manier van denken, heel holistisch.’

KWALITEIT EN SERVICE
Bij ’t Aailand staan kwaliteit en service voorop. Loet: ‘De eerste jaren hebben we alleen onze eigen producten verkocht. Dat is een mooi beeld, maar niet haalbaar. De consument vraagt bijvoorbeeld ook om sinaasappels en bananen en die hebben we in Nederland niet. In zulke gevallen speelt vaak de vraag: gaan we zelf telen of is het duurzamer om fruit in te laten vliegen? Om de consument toch te bieden wat ze vragen, halen we wat we zelf
niet hebben zo veel mogelijk bij collega-telers uit de buurt. Voor onze klanten is ook smaak een belangrijke factor. Biologische tomaten, aardbeien en wortels smaken echt heel erg anders dan de niet biologische varianten. Een extra service: voor een klein bedrag bezorgen we onze pakketten aan huis, dat vinden onze klanten echt geweldig! Ook daar zie je trouwens een trend. Steeds meer bedrijven gaan online en als die opmars doorzet, heb je over een jaar of twintig geen supermarkten meer, maar worden boodschappen met een busje bezorgd.

’VAN LAND NAAR RESTAURANT
Loet: ‘Mijn twee broers en ik hebben allemaal iets met eten. Joel is sterrenkok en we hebben weleens gefilosofeerd: wat zou het mooi zijn als we een stuk grond hadden waarop we onze groenten en fruit verbouwden. Met een restaurant erbij waar we dan gerechten van eigen land serveerden. Komt het er ooit van, dan ontmoeten we u als inwoner van de Bommelerwaard graag voor heerlijk lokaal eten.'

Artikel in de Weekkrant over 't Aailand

NEDERHEMERT-ZUID - Elke week een vers en gevarieerd pakket fruit en groenten thuisbezorgd. Dat kan met een abonnement van biologisch landbouwbedrijf ‘t Aailand in Nederhemert-Zuid

 Tuinder Bodo Rammelsberg bied via zijn website www.aailand.nl abonnementen aan. Abonnementen op een wekelijks pakket groenten en fruit, naar eigen smaak samengesteld en tegen een vaste prijs. Voor vijf euro verpakt hij sla, tomaten, boontjes en bospeen en bezorgt het voor een klein bedragje extra op donderdag of vrijdag in de meeste kernen in de regio. Maar ook andere producten als groene asperges, aardbeien, courgettes, aardappels, peren, pruimen, appels en walnoten staan op de uitgebreide lijst en kunnen gedurende de oogsttijd worden besteld.

Bodo Rammelsberg van biologisch landbouwbedrijf ‘t Aailand.

Rammelsberg werd 53 jaar geleden geboren in Düsseldorf en begon in 1987 een tuinbouwbedrijfje in Nederhemert-Zuid. Hij noemde het ‘t Aailand, dialect voor het eiland, zoals het gebied nog altijd in de volksmond heet. Met twee hectare grond en een kraampje langs de weg wist hij het hoofd boven water te houden. Inmiddels beschikt hij over negen hectare bouwgrond en vinden de meeste van zijn producten hun weg naar de consument via een kraam op de Bossche boerenmarkt en via de abonnementen in de regio, momenteel circa 70 stuks. “Wij werken uitsluitend met de biologische methode”, vertelt de idealistische ondernemer. “Dat betekent niet alleen dat we geen kunstmest en chemische bestrijdingsmiddelen gebruiken, maar ook dat we uitsluitend biologisch zaad en pootgoed gebruiken. Onze stalmest betrekken we van een biologisch melkveebedrijf in Well.” Hij legt uit wat de voordelen zijn van biologische producten. “Die groeien niet versneld en bevatten geen resten van giftige bestrijdingsmidden. Dat betekent dat ze smaakvoller zijn en gezonder voor mens en milieu.”

Dat biologisch geteelde groenten en fruit duurder zijn dan gangbare producten, is algemeen bekend. “Dat heeft vooral te maken met onze manier van onkruidbestrijding. Wij spuiten niet, maar schoffelen. Dat is natuurlijk erg arbeidsintensief.” De vader van drie zoons, die ook voor een toekomst in de ‘food-sector’ hebben gekozen, schat dat de prijzen 25 tot 50 procent hoger liggen. “Maar vergeleken met de biologische producten in de supermarkt, zijn we niet duurder.” Met de verkoop van abonnementen, die overigens per week opgezegd kunnen worden, begon hij al tien jaar geleden. Het aantal vaste klanten is in die jaren mondjesmaat toegenomen, tot hij onlangs zijn website vernieuwde. “Het systeem is nu geprofessionaliseerd en we hebben een basis gelegd om te groeien.”